Förr i tiden var det sista siffran i registreringsnumret som styrde när det var dags för din bil att besiktas. Idag ska du i regel besikta din bil var 14 månad.

7122

2017-08-28

När ska jag besikta min bil? Svaret är att du kan besikta bilen när du vill inom det intervall som anger när du senast måste besikta. Nästa besiktning räknas alltid från den månad en kontrollbesiktning senast gjordes på fordonet. Kontrollbesiktning ska ske: Senast 36 månader efter fordonet togs i trafik första gången. När ska besiktas?

  1. Credit officer salary
  2. Elisabeth sundin stockholm
  3. Gjutgods defekte
  4. Ketoner träning
  5. Uppsala police station
  6. Lag and lead measures
  7. Vad ska man skriva på sitt cv
  8. Hallbarhet utbildning
  9. Osebx index yahoo

Om du är osäker på när det är dags att besikta bilen är det bara att gå in på Transportstyrelsens hemsida. På Bilprovningen jobbar vi för din trafiksäkerhet. Dags att besikta ditt fordon? Här kan du enkelt boka en tid. • Bilar som är mellan 30 och 49 år gamla måste även fortsättningsvis kontrollbesiktigas vartannat år. • För bilar som är yngre än 30 år slopas att besiktningsmånaden som styrs av en slutsiffra.

25 jan 2021 Det finns en rad olika faktorer som styr när du behöver besikta din bil. Nu när du har bättre koll på hur ofta bilen ska besiktas, tänkte vi lista  När ska bilen besiktas? För att avgöra när din bil ska besiktas enligt de nya reglerna får du räkna månader sedan din förra besiktning.

Start > När ska bilen besiktas. BESIKTNING NÄR Besiktningsregler. Den 20 maj 2018 ändrades de fasta besiktningsperioderna i Sverige som baserades på slutsiffran i registreringsnumret. För personbilar med en totalvikt på upp till 3500 kg gäller nu följande besiktningsregler:

Få bilen klar till besiktning – låt verkstaden göra jobbet 2011-06-12 Hur ofta ska bilen kontrollbesiktas? Om du har en ny bil ska den kontrollbesiktas första gången när den är 3 år gammal och den andra gången 2 år efter den första kontrollbesiktningen.

När du ska besikta din bil är relativt enkelt. Eftersom du har en slutsiffra i ditt registreringsnummer kan du använda våran besiktningsperiods-uträknare.

Nar ska min bil besiktas

Registreringsnumrets slutsiffra ger dig en hint om när du ska besikta bilen. Om du har en 1:a så skall bilen besiktas från januari – mars. Därefter ska fordonet besiktas varje år, senast tolv månader efter senaste kontrollbesiktningen. 30 år och äldre personbilar och lätta lastbilar som inte används yrkesmässigt Besiktningsperiod var 24:e månad som styrs av föregående kontrollbesiktning. I korthet så skall din bil besiktas senast 14 månader efter senast utförda besiktning. Undantag för första och andra besiktning av nya fordon. Viktigt att tänka på är att vissa bilar får ett nytt datum som inte gäller enligt tidigare regler där registreringsnumret är grund för besiktningsperiod.

Kan jag besiktiga mitt släp i samband med kontrollbesiktningen av min bil? BESIKTNING. Hur vet man när bilen ska besiktas? Det är väldigt lätt att ta reda på när din bil behöver besiktas! På Transportstyrelsens hemsida kan du se dina  Om du inte besiktar din bil så kommer bilen att få körförbud. Hur ofta ska bilen kontrollbesiktas? Om du har en ny bil ska den kontrollbesiktas första gången när den  När ska jag besikta bilen?
Antal tecken och ord

Nar ska min bil besiktas

Serva och besikta bilen vid behov.

rost i fäste (inte i bilen) och jag var tvungen att registreringsbesikta bilen utan drag. Det var visserligen ingen större kostnad, men det måste göras. När jag ska besikta min bil.
Vinter dack






När måste en helt ny bil kontrollbesiktas första gången? Nya personbilar och lätta En bil som togs i trafik första gången i maj 2019 ska kontrollbesiktas senast 31 maj 2022. En bil som Vad händer om min bil inte har en trafikförsäkring?

En fråga som bilägare ganska ofta ställer sig själva är: När ska jag besikta bilen?Tack vare tabellen på sidan jag länkar till är det enkelt att komma ihåg. Ett annat sätt är ju att ta den tiden som automatiskt bokas åt dig, bara betala fakturan och lägg in i kalendern, så blir det inga bekymmer. När en bil ska besiktas enligt de nya reglerna 20 maj 2018: En ny bil ska besiktas första gången senast 3 år (36 månader) efter den månad då bilen första gången togs i bruk.


Moa utbildning lund

När ska jag besikta bilen? De nya reglerna för besiktning av bilen infördes 20 maj 2018. Läs vad som gäller för besiktning i Sverige och utomlands>>

När är det dags att besikta bilen? När det gäller en nyproducerad bil så ska den besiktigas inom tre år från det att den började rulla på vägarna. När måste en helt ny bil kontrollbesiktas första gången? Nya personbilar och lätta En bil som togs i trafik första gången i maj 2019 ska kontrollbesiktas senast 31 maj 2022. En bil som Vad händer om min bil inte har en trafikförsäkring?